Categories
Producties

Woyzeck

De aarde is zo heet als de hel.
Ik heb het ijskoud.
Ijskoud.
De hel is koud.
Zullen we wedden?

Soldaat Woyzeck rent door het leven als een open scheermes. Hij doet allerlei klusjes om een schamel stukje brood op de plank te brengen. Voor vrouw en kind.

Woyzeck is barbier, stokkensnijder en proefkonijn. Hij worstelt met het leven, is eerlijk en kwetsbaar in een wereld waar schijn troef is. In een wereld waar de kapitein Woyzeck gebruikt om zijn eigen onvolkomenheden te verantwoorden en waarin de dokter denkt heer en meester te zijn over mens en dier.

Marie, Woyzecks vrouw, hunkert naar een ander leven en laat zich verleiden door een protserige tamboermajoor.

Over een koude wereld en een warme dood.

Tekst: naar Georg Büchner

Spel: Henk Dheedene, Lindsay Jacobs, Yannick Joos, Peter Pype, Sandrine Sallets, Marie-Christine Stoffen

Regie: Nimfa Tegenbos

Data: donderdag 24 maart, vrijdag 1 april en zaterdag 2 april 2011 telkens om 20u.00

Categories
Producties

D°eFFeKt danst op 10 november in Belle-Vue Brouwerij Brussel!

 Theatergroep D°eFFeKt organiseert haar eerste bal!

 

 

Klik op de afbeelding

D°eFFeKt danst
In de Belle-Vue Brouwerij
Met dj’s Yoris & Friends
Aan den vooravond van 11 november
Dans mee op De Nacht v/d Bevrijding

Categories
Nieuws

D°eFFeKt wint het 74e Landjuweel met Agamemnon

Het Brusselse theatergezelschap D°eFFeKt heeft het Koninklijk Landjuweel gewonnen met de Griekse tragedie “Agamemnon”.

“D°eFFeKt bracht op een zeer esthetische manier een voortreffelijk en ontroerend gespeelde tragedie van 2500 jaar oud”, vond de jury. “De heldere en intelligente dramaturgie slaat een brug naar hedendaagse actualiteit en toont verassend aan dat er in 2500 jaar cultuurgeschiedenis nog niet veel veranderd is.”

Het was de laatste keer dat er nog een winnaar is uitgeroepen tijdens het Landjuweeltornooi. Volgend jaar wordt er een nieuw concept uitgewerkt waarbij kwalitatieve producties tijdens een voorronde worden geselecteerd en mogen deelnemen aan het Landjuweelfestival. “Het hele jaar zoeken we naar kwaliteit en staat de competitie centraal”, zegt Bernard Soenens van Opendoek, dat het Landjuweel organiseert.

bron: vrt

Categories
Producties

Zingt Jubilate!

D°eFFeKt speelt Zingt Jubilate
Of de schoonheid van het zinkend schip

“Om van een koor te kunnen spreken wordt er algemeen aangenomen dat de groep bestaat uit minstens twaalf zingende leden die minstens in twee stemmen zingen.”

De gloriedagen van het Kerkkoor Zingt Jubilate zijn reeds lang geteld. Er rest enkel nog de nostalgie, het verbeten vast houden, de verwijten en het de hoop op iets wat nooit meer terug zal komen.

In een dynamische en muzikale montagevoorstelling onderzoekt D°eFFeKt vanuit improvisaties de dynamiek van een gesloten subcultuur in verval. Van een systeem dat ooit de kern was van de samenleving, de trots van de parochie, maar nu in de verdoemhoek van de verliezers. Van het schip dat zinkt en wie het niet verlaat of vooral waarom. In de context van een op het blazen na weggewaaid kerkkoor in een klein Vlaams dorp: te weinig mensen op te veel plek. Een soort van hel, van de ene mens ten opzichte van de andere. Een strijd voor iets wat al lang zijn glans heeft verloren. De schoonheid van de tragiek van zij die tegen wil en dank niet willen afgeven.

Regie: Koen Boesman

Spel: Els Lenaerts, Yannick Joos, Manu Delafortrie, Sarah Delafortrie

Op 19, 20, 24, 25, 26 en 27 november 2010 om 20u.30 in De Markten

Categories
Nieuws

Agamemnon door de ogen van een recensent

Recensie door Jan De Smet, theaterrecensent op de site van Knack

 

AgamemnonLandjuweel 2010 Agamemnon, D°eFFeKt

De typografie van D°eFFeKt als naam voor een theatergroep wijst op de emanatie van puberaal knutselen. Profileert het Brusselse gezelschap zich ook op scène met trendy effectjagerij? Niemand stapt helemaal onbevooroordeeld een theaterzaal binnen.

Het is drummen in de foyer van NTGent. Die is min of meer in ere hersteld na de onttimmering van de chaletaankleding. Het kan niet anders of de man die het plafond een ravenzwarte fond de teint met pre-Michelangelo doodels meegaf, moet uit onweerstaanbare dwang gehandeld hebben.

Er is veel volk in huis en aan het vrolijk kwinkelieren te horen ook veel jong volk. Allemaal classici in wording of liefhebbers van oerdrama’s als Aeschylus’ Agamemnon?

Zelf moesten we ons geheugen even opfrissen en door het oud-Griekse familiealbum bladeren om opnieuw bij de les te zijn. Agamemnon, dat was die moordenaar van zijn eigen dochter, maar verder?

 

Gezinsdrama te Argos

Aeschylus, Sophocles en Euripides zijn de drie peetvaders van de Griekse tragedie. De eerste is de auteur van de Oresteia, een trilogie waarvan Agamemnon het eerste deel is. Het stuk begint bij de val van Troje en de triomfantelijke terugkeer van de Griekse held en overwinnaar Agamemnon. Hij wordt warm onthaald door zijn echtgenote Klytaimnestra. Ze neemt wraak op haar man, die indertijd in ruil voor gunstige winden die zijn leger naar Troje moesten voeren, hun dochter Iphegenia geofferd heeft. Samen met Agamemnon wordt ook zijn minnares de zienster Cassandra vermoord. Tegen dan staat Orestes in de coulissen al klaar om zijn vader te wreken. Maar die moedermoord is koek voor Offerplengsters, het tweede deel van de Oresteia.

 

Sesam open u

Repertoiretoneel is per definitie theatererfgoed dat door een eigentijdse invulling telkens weer een nieuw publiek weet aan te spreken. Hoe de vonk van de bestofte tekst op de toeschouwers overslaat, is werk voor de regisseur. Het staat buiten kijf dat een toneelpartituur van 500 VOT een taaie lap leer is om te bewerken. Regisseur Koen Boesman heeft er de handen aan vol gehad.

 

Zijn bewerking mag voor het overgrote deel zeer geslaagd heten. De Brusselse versie van Agamemnon is een doordachte en verzorgde voorstelling, met oog voor detail in de enscenering. Dit levert sober, maar sterk beeldend theater op.

 

Regisseurstheater en ensemblespel

Het gebruik van de retroprojector is een eervolle, zij het niet helemaal geslaagde poging om voor de toeschouwer via projectie de ingewikkelde familierelaties en plot te verhelderen. Boesmans visie op het stuk toont zich op nog andere vlakken creatief en vindingrijk.

Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is ondanks het statische karakter van het stuk energiek en toch gedoseerd, op die paar keer na dat overenthousiasme de drie raadsleden/burgers tot overacting laat verleiden.

Door het personage van Klytaimnestra te nadrukkelijk en te lang volgehouden met trillende benen in te vullen, gaat ze meer op een Parkinsonpatiënte lijken dan op een meedogenloze wraakkoningin.

Het samenspel zit goed en alle hoofdrolspelers verdienen een reuzepluim. Vooral in de monologische gedeelten staan ze sterk te acteren.

Kers op de taart is het vijftienkoppige (zang)koor dat wat stemkwaliteit en interactiviteit betreft zeer professioneel aandoet. De openingsscène zet de hele voorstelling meteen als een krachtig statement op de sporen. De Franse teksten werken verfrissend.

Het scènebeeld wordt beheerst door een indrukwekkende achterwand die gevormd wordt door gestapelde ringmappen. Figuranten lopen af en aan en vernietigen documenten in de papierversnipperaar. Waarom de regisseur daarmee uitpakt, werd pas tijdens de nabespreking duidelijk. Tijdens Achterklap, 15 minuten na de voorstelling, geven acteurs en regisseur tekst en uitleg bij vragen uit het publiek. Dat mag dan een verhelderend toemaatje zijn, eigenlijk hoort een voorstelling voor zichzelf te spreken. Nergens bleek uit het spel wat de uiteindelijke bedoeling van deze beeldmetafoor was.

Al zakt deze Brusselse Agamemnon tijdens de voorstelling zo nu en dan een beetje weg, toch mogen we spreken van een geslaagde productie met sterk ensemblespel. Dat de spelers gewoon zijn om in een kleine zaal voor een tachtig à negentig toeschouwers te spelen, was er niet aan te zien nu ze in de grote bak voor welgeteld 574 man (dank u Liesbeth van onthaal) hun ding deden.

Categories
Producties

Agamemnon [laureaat 74e Landjuweeltornooi – 4 november 2010]

AgamemnonOp de smeulende resten van Troje staat de machtigste man van zijn tijd: Agamemnon.

Hij heeft alles opgeofferd om daar te staan: zijn kind, zijn vrienden, de relatie met zijn vrouw, tien jaar van zijn leven.

Maar waarom? Thuis wacht zijn wraaklustige vrouw en een deugddoend bad op hem.

In de Voorstelling Agamemnon onderzoekt D°eFFeKt de achterkant van macht. Een intrigerende muzikale voorstelling die drijft op de kracht van het woord en de botsing van karakters.

Zes acteurs en vijftien zangers vertellen op een hedendaagse manier een eeuwenoud verhaal van macht, verval en eenzaamheid.

D°eFFeKt werkt voor deze voorstelling samen met Stemmer, het koor van Laplan. 

Zes acteurs en zes zangers vertellen op hedendaagse manier het eeuwenoude verhaal van macht, verval en eenzaamheid. In het kader van het Landjuweelfestival.

ensemble
D°eFFeKt Theatergroep

acteurs
Henk Dheedene • Yannick Joos • Els Lenaerts • Carolien Steens • Ellen Valkenborgs • Tim Verheyden

medewerkers
Tekst naar Aeschylos• Regie Koen Boesman• Koor Fatmar Ameti, Marieke Buffel, Joos Callens, Johanna Cardon, Sharon Craig, Flore De Baets, Tine Debosscher, Anneke Ernon, Ben Keppens, Mieke Proost, Peter Pype, Silke Sarens, Peter Spaepen, Sofie Vanden Borre, An Vandevelde

datum tijdstip locatie reservaties
do 04/11/2010 20:30 NTGent schouwburg +32 9 225 01 01

praktisch
Duur: 1u.15′

Categories
Producties

Kaputt!

Resten Europa komen in de hoofdstad van Europa samen aan één grote tafel. Drie maaltijdgangen vallen samen met de drie bedrijven van het stuk. Elk bedrijf werd thematisch geschreven op de huid van de deelnemers: de honger, de liefde, de oorlog.

Het scenario: getuigenissen, commentaren, choreo’s, zelfgeschreven teksten, dialogen en live muziek in een voorstelling even boeiend en gaga als Brussel zelf. Met niemand minder dan onze Europresident Herman!

De voorstelling is al etende maar ook al werkende met veel humor tot stand gekomen. Ze wordt gespeeld in een monumentale kerk door een gemixte familie. De acteurs hebben er met veel enthousiasme gedurende een jaar aan gewerkt.

Hoedt u voor infectie!

Meer info: kaputt.be

Categories
Nieuws

D°eFFeKt laureaat Prijs Roger Van de Voorde 2010 met Agamemnon

AgamemnonOp zaterdagavond 19 juni werd in Zinnema de Prijs Roger Van de Voorde 2010 voor vernieuwing in de Brusselse amateurkunsten uitgereikt.

Er waren drie genomineerden: Agamemnon, van theatergroep D°eFFeKt, Kanalket, van De Gepelde Banan en Antwoorden, niets dan, van de Muziekacademie Anderlecht.

De laureaat voor 2010 is de Brusselse theatergroep D°eFFeKt met hun productie Agamemnon. De prijs werd mede uitgereikt door VGC-collegelid bevoegd voor Cultuur Bruno De Lille.

In het seizoen 2010-2011 krijgt D°eFFeKt volledige productie-ondersteuning van Zinnema, met een toonmoment op het slotfeest.

Achtergrond

Roger Van de Voorde (1927-2007) was actief in het amateurtheater en was de grondlegger van wat nu Zinnema heet. Hij heeft begin jaren zeventig het initiatief genomen om in naam van alle Brusselse organisaties voor ama teurkunsten een Brusselse ondersteuningsstructuur voor de amateurkunsten in het leven te roepen (CBA, Centrale van het Brussels Amateurtoneel). Altijd heeft Roger Van de Voorde en zijn Brussels steunpunt talrijke boeiende, vernieuwende en bruisende initiatieven gerealiseerd ten voordele van de amateurkunstensector in Brussel en daarbuiten. In 2007 heeft Roger ons verlaten, maar hij blijft onder ons.

Zinnema is vandaag een grootstedelijke praktijk – mét een infrastructuur – die er is voor de Brusselse amateurkunsten. In naam van heel de sector amateurkunsten heeft Roger deze instelling met hart en ziel verdedigd. Als eerbetoon aan Roger Van de Voorde installeren wij een prijs naar hem vernoemd.

Bron: Zinnema | vlaams huis voor amateurkunsten in brussel

Categories
Producties

Een Koning Sterft

Een koning sterft

Marguerite: Je zult over anderhalf uur sterven, je sterft aan het eind van de voorstelling.
Koning: Wat zeg je, liefje. Dat is helemaal niet leuk.
Marguerite: Je sterft aan het eind van de voorstelling. Over een uur en vijf minuten ben je dood.
Dokter: Ja Sire. Over een uur, vier minuten en vijftig seconden.
Koning: Marie!
Marguerite: Over een uur, vier minuten en éénentwintig seconden. Bereid je voor.
Koning: Koningen moesten onsterfelijk zijn.
Marguerite: Ze zijn tijdelijk onsterfelijk.

Een Koning Sterft is een gevecht op leven en dood.

Een voorstelling over de laatste ogenblikken in het leven van een mens waarin de vraag naar het doel van het leven en de onvermijdelijkheid van de dood centraal staan. Een tragedie van het leven waarin enkel de komedie troost biedt.

Naar E. Ionesco’s De koning sterft

Spel: Annelies De Ville, Dieter Demerre, Peter Poppe, Sandrine Sallets, Katleen Verhasselt, Lindsay Jacobs

Regie: Dries Beugels

De Markten, Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel

Vrijdag 23, zaterdag 24, donderdag 29 en vrijdag 30 april om 20u.30

Categories
Producties

Grrrrrrr

Ken jij het sprookje van Roodkapje zónder de wolf? Of dat van de 7 geitjes en de drie biggetjes? Zónder de wolf?
Nee? Wel, wij ook niet, want in een goed verhaal heb je altijd goeie- en slechteriken.

Waarom dat zo is en wat er gebeurt als je één van de twee uit het verhaal bant, dat zie en beleef je in Grrrrrrr!

Een theatervoorstelling voor kinderen vanaf 5 jaar.

Concept: Els Lenaerts, Kristien Maes, Damien Nieuborg en Ellen Vanhove | Regie: An Vandevelde | Script: Damien Nieuborg | Spel: Els Lenaerts en Kristien Maes | Kostuum: Marjolein Bultynck | Productie: Ellen Vanhove | Vormgeving: Danja Cauwbergs – Kadanja

Info en reservatie Endewolf